آموزش صلح به کودکان با رویکرد ادبیات داستانی

آموزش صلح به کودکان با رویکرد ادبیات داستانی (کلیات)

مقدمه:

لغت “ادبیات” برگرفته از ریشه ی سه حرفی ادب می باشد که در لغت نامه دهخدا ، فرهنگ  ، فرهیخت و دانش معنی شده است و در واقع ادبیات به دانش های متعلق به ادب و کلیه ی علوم و آثار ادبی اطلاق می شود. و هنر در معنای لغوی تکامل و وارستگیست.

ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و نویسنده با بهره گیری از عواطف و تخیلات خویش آن هارا به کار میگیرد و اثری ادبی و هنری پدید می آورد.

داستان گویی یکی از روشهای آموزشی بسیار سازگار با روح و طبع انسان است. در واقع آموزه های مورد نیاز ذات بشری با زبان داستان برای یادگیری مناسب تر است.

آنچه مد نظر است آموزش صلح به کودکان با رویکرد  ادبیات داستانی و  تعبیر و معنا گویی این هدف برای کودکان است.

ادبیات غنی و ضرورت داشتن  نگاهی کودکانه  به این موضوع آنچنان مهم است که باید برای کودکان با استفاده از ادبیات خاص خودشان استفاده کرد. آنچنان که مولانا می فرماید:

چون که با کودک سروکارت فتاد
پس زبان کودکی باید گشاد.

اینکه حضرت مولانا می گوید: «زبان کودکی» به این مفهوم نیست که مانند آنها سخن بگویم بلکه بدین معناست که برای آنها سخن گفته شود.

کودک سرشار از خلاقیت و عاطفه و احساس پاک است.کودک از ابتداء که سخن را می شنود همراهی عشق و احساس را درک می کند.دوستی و مدارا را از مادر می آموزد و تقریبا این اولین حس کودک است که درک می کند.

چرا که اولین سخنان از مادر است که تمامیت وجودش مالامال عشق به نوزاد است. پس آنچه از محیط پیرامون برای کودک گوش نواز می شود لالایی سراسر محبت مادرانه است و این سرآغاز همراهی ادبیات و هنر در زندگی کودک به شمار می آید.

این طرح در مقطع سنی کودک و نوجوان( ۴ تا ۱۸ سال)  بسیار زود بازده است زیرا کودکان تمام دنیا یک ویژ گی مشترک دارند و آن کودکیست.

پاکی و صداقت و عاطفه

و درک دوستی و مدارا،

همه ی کودکان دنیا خلاق هستند، داستان را دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می کنند.

فرهنگ درخشان ما جلوه گاه آثار ادبی بسیاری مانند: مثنوی مولوی ، بوستان و گلستان سعدی ، غزلیات حافظ ،نظامی ، خیام ، شاهنامه ، تاریخ بیهقی  و محتشم کاشانی،پروین اعتصامی ، قیصر امین پور و… است که در شمار غنی ترین و شیواترین آثار ادبی جهان قرار دارند.زیرا ادبیات داستانی در دنیا ریشه ایی واحد دارد و تنها بنا به اسطوره ها و تمدن هر کشور شخصیت ها بومی اقلیم هر منطقه ی جغرافیایی است.

می توان تمامی این آثار را برای کودکان باز نوشت و ترجمه نمود.

این طرح به دو بخش تفکیک گردیده است که در عین حال ارتباط مستقیم با هم دارند.

 الف – داخلی یا ملی

 ب – خارجی یا بین المللی

 

 

دانلود فایل

نام فایل: متن کامل مقاله

حجم: 300 کیلوبایت

نوع فایل: PDF

لینک دانلود: متن کامل مقاله

رمز فایل: www.isbkids.ir

توسعه: وبتات

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت سفیران صلح و دوستی محفوظ می باشد