بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در تاجیکستان

د16وشنبه – ایرنا – در آستانه روز فردوسی همایش فرهنگی «عجم زنده کردم بدین پارسی» در دانشگاه زبانهای خارجی تاجیکستان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایرنا ، این همایش روز دوشنبه با هماهنگی و مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران ،دانشگاه زبانهای خارجی تاجیکستان و با حضور گسترده دانشجویان این دانشگاه و گروه شاهنامه خوانی «سفیران صلح و دوستی » که از ایران برای اجرای برنامه به تاجیکستان سفر کرده اند، برگزار شد.

«حسن مقصوداف» مدیر بخش زبانهای شرقی دانشگاه زبانهای خارجی ،با خوش آمد گویی به حاضرین و تفسیر و تبیین چند بیت از اشعار فردوسی، به ویژگیهای شعر فردوسی و رمز ماندگاری آن اشاره کرد.

«غالبشاه» مدیر بخش فارسی دانشگاه زبانهای خارجی تاجیکستان نیز با اشاره به برگزاری برنامه های «هفته فارسی»در این دانشگاه که امروز اختتامیه آن است ، از کمکهای رایزنی فرهنگی ایران تشکر کرد و خواستار ارتقا همکاریهای ایران برای ترویج فرهنگ فارسی در تاجیکستان شد.

سپس برندگان مسابقات مشاعره ، اندرزخوانی و تئاتر برنامه های خود را اجرا کرده و آنگاه گروه «سفیران صلح و دوستی» اعزامی از ایران به مدیریت خانم «طیبه محمد» به شاهنامه خوانی پرداختند که با استقبال زیاد حاضرین مواجه شد.

رئیس دانشگاه آموزگاری «عیدی گل قاسم زاده » با تشکر از سفیر و رایزنی فرهنگی برای فراهم کردن زمینه برگزاری چنین برنامه های اثرگذار فرهنگی ، گفت: در شاهنامه همواره سخن از وطن دوستی و اندرزهای حکیمانه است که امروزه به آنها بسیار نیاز داریم .

وی از گروه سفیران صلح و دوستی دعوت کرد که به همین یک اجرا در دانشگاه اکتفا نکرده و همکاریهای خود را به صورت مستمر با دانشگاه ادامه دهند تا همه دانشجویان دانشگاه بتوانند بهره بیشتری ببرند.

«حجت الله فغانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز در سخنرانی کوتاه خود گفت که بی ربط نیست که فردوسی را حکیم بزرگ گفته اند چرا که شاهنامه سرشار از حکمت های الهی و دعوت به خردمندی و دانش و همچنین حق خواهی و عدالت خواهی است و رمز پایایی و پویایی شاهنامه نیز همین نکته است.

در ادامه مراسم برندگان مسابقات هفته فارسی در بخش های خوشنویس، مشاعره، اندرز خوانی و مناظره و تئاتر معرفی و هدایای خود را از سفیر ایران و رئیس دانشگاه دریافت داشتند.

شایان ذکر است که در ابتدای این برنامه سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و هیات همراه از نمایشگاه آثار خوشنویسی دانشجویان این دانشگاه که به مناسبت برگزاری هفته فارسی در اطاق ایران بر پا بود ، دیدار کردند .

خانم محمد مسئول گروه سفیران صلح در گفتگوی اختصاص با خبرنگار ما با اظهار خوشحالی از اینکه در تاجیکستان به عنوان یک کشور هم فرهنگ و هم زبان اجرای برنامه می کنند، خاطر نشان ساخت که این گروه که شامل کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۲ ساله است ،در راستای معرفی فرهنگ ایران و فردوسی و شاهنامه به صورت یک گروه مردم نهاد فعالیت داشته و شاهنامه خوانان این گروه شاهنامه را به هفت زبان زنده دنیا می خوانند.

۲۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز فردوسی در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت و به این مناسبت برنامه های متنوعی برگزار می شود .

  • نویسنده: isbkids
  • تاریخ: جولای 3, 2016
  • نمایش: 508
  • دسته: اخبار

توسعه: وبتات

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت سفیران صلح و دوستی محفوظ می باشد